loading...
.::سايت نظامي آي آر ارتش|بزرگترین و متفاوت ترین سایت نظامی در ایران::.
آخرین ارسال های انجمن
SARBAZ~e~VATAN بازدید : 5264 1392/01/06 نظرات (0)

جنگنده عمود پرواز یاک 141 (yak 141)

در اصل این هواپیما برای جایگزینی yak-38 ساخته شد که yak-141 نسبت به آن هم بزرگتر و هم سریعتر بود . yak-38 وظیفه دفاع از استهکامات اتمی کیف را برعهده داشت که yak-141 به محض جایگزینی علاوه برآن به واسطه دارا بودن راداری بسیار قوی و مجهز شدن به موشکهای بضد زیر دریایی این وظیفه را بعهده گرفت . yak-141 دارای سیستم مراقبت و هدایت دریایی می باشد سیستم نصب شده در بدنه و کابین هواپیما به خلبان این اجازه را می دهد که بلادرنگ وضعیت عمود پرواز را به افقی و بالعکس تغییر دهد و بشکلی منحصر به فرد قادر خواهد بود این عمل را در حالی که بصورت افقی در حرکت است تغییر وضعیت دهد و بصورت عمودی پرواز کند برخلاف yak-38 این هواپیما کمترین نوسان عملیاتی را دارا می باشد .


تاریخچه:

طرح اوليه اين هواپيما در سال 1975 ارائه گرديد که بدليل مدت زمان نسبتا طولاني که براي طراحي موتور لازم بود و هزينه بسيار بالا طرح متوقف شد ولي ظاهرا اين طرح بصورت کلي نيز ملقي نشده بود زيرا به ناگهان در ابتداي سال 1989 اعلام شد که اين هواپيما بزودي پرواز خواهد کرد و در مارچ سال 1989 اين هواپيما به خلباني Andrei Sinitsin اولين پرواز آزمايش خود را انجام داد . اين هواپيما از سوي ناتو به Freestyle معروف مي باشد . در اصل اين هواپيما براي جايگزيني yak-38 ساخته شد که yak-141 هم بزرگتر و هم سريعتر بود . yak-38 وظيفه دفاع از استهکامات اتمي کيف را برعهده داشت که yak-141 به محض جايگزيني علاوه برآن به واسطه دارا بودن راداري بسيار قوي و مجهز شدن به موشکهاي ضد زير دريايي اين وظيفه را بعهده گرفت . yak-141 داراي سيستم مراقبت و هدايت دريايي مي باشد سيستم نصب شده در بدنه و کابين هواپيما به خلبان اين اجازه را مي دهد که بلادرنگ وضعيت عمود پرواز را به افقي و بالعکس تغيير دهد و بشکلي منحصر به فرد قادر خواهد بود اين عمل را در حالي که بصورت افقي در حرکت است تغيير وضعيت دهد و بصورت عمودي پرواز کند برخلاف yak-38 اين هواپيما کمترين نوسان عملياتي را دارا مي باشد .
با استفاده از پس سوز موتور yak-141 مي تواند سرعت خود را تا 1.8 ماخ افزايش دهد که براستي اين مزيت براي يک هواپيماي عمود پرواز در دنيا بي نظير مي باشد بطوري که با تولد اين هواپيما نيروي هوايي انگلستان طرح هواپيماي عمود پرواز p-115 را کنسل مي کند . yak-141 در اولين آزمايشها رکورد ها را يکي يکي مي شکند بطوريکه در اولين حرکت رکورد Harrier’s را در رسيدن در کمترين زمان به بيشترين ارتفاع ( پرواز عمودي ) را شکست که همين باعث شد حکمرانان شوروري با تامين بودجه لازم اجازه توليد انبوه اين هواپيما را صادر نمايند .

بلافاصله کميته از سوي ياکولوف طراح yak-141 براي بحث صادرات اين هواپيما تشکيل شد تا علاوه بازاريابي طرحي ارئه شود که اين هواپيما به شکلي خاص صادر شود يعني يکسري از دستگاههاي نصب شده برروي آن حذف و سپس صادر شود و حاصل آن اين بود که بلافاصله کشورهاي اسپانيا و هندوستان آمادگي خود را براي خريد اعلام کنند ولي مخالفت اوليه اعلام شد و طرح ملقي گرديد در نتيجه چون بنا به سرمايه گذاري در اين طرح شد اشکالات اوليه گرفته شد و هر دو مدل اوليه را خرد کردند و با رفع اشکالات مدل دوم آن در نوامبر 1991 ساخته شد . در اين طرح شکل بدنه و دماغه کمي تغيير کرد که اولين پرواز آن در حضور فرمانده نيروي دريايي روسيه موفق نبود هواپيما بعد از پرواز با سرعت به سمت زمين آمد و خلبان که گويا قادر به کنترل هواپيما نيود اجکت کرد و هواپيما منهدم گرديد .

بدنه :

کار طراحي اوليه به کمک کارخانه سوخو و با کمک طراح سوخو 27 آغاز شد . کار ساخت ماکتهاي اوليه آغاز شد بطوري که کار بقدري دقيق بود مقايس اندازه هاي ماکت و نمونه اصلي دقيقا درست بود . نمونه هاي کابين خلبان نيز با کمک طراح کابين SU-22 نيز با دقت هرچه تمام تر به پايان رسيد . طراحي دماغه و جايگاه رادار نيز شبيه MIG-29 بود به پايان رسيد نمونه هاي اوليه ماکت از چوب و پنبه ساخته شد و بدنه هواپيما با نوعي پلاستيک خاص – 28% الياف کربن – آلمينيوم و ليتيم ساخته شد . پوسته رادار با الهام گرفتن از نوع پوسته رادار فانتوم ساخته شد . چتر ترمز و جايگاه آن با الهام گرفتن از F-15 ساخته شد . تنها مشکل تراشيدن جايگاه موتور در مدل پلاستکي بود که اون نيز با استفاده از نوعي پلاستيک خاص ميسر شد.

 

بالها :

طراحي شکل بالها بايد طوري بود که در مانورهاي هوايي نيز به کمک هواپيما بيايد پس کار طراحي بالها با الهام گرفتن از بالهاي F-16 آغاز شد . ابتدا دوسر بال طراحي شد و براي هر طرف يک ريل جداشوند قرار داده شد تا موشک هم بتواند به سر دو بال وصل شود . با بالها دو قوص داده شد تا بصورت بالکها تهاجمي عمل کنند که اين نمونه حتي به فکر سازندگان f-16 هم نيافتاده بود .

 

دانلود فیلم

 

تهیه و تنظیم:elyas

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بودجه های نظامی ایران در کدام بخش ها باید متمرکز شوند؟(انتخاب چند گزینه امکان پذیر است)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 574
  • کل نظرات : 2079
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 2953
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 174
  • باردید دیروز : 216
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,588
  • بازدید ماه : 4,489
  • بازدید سال : 38,133
  • بازدید کلی : 17,059,033
  • تبادل بنر دوستان
    مقام معظم رهبری:

    نشان ملی ثبت
    logo-samandehi